Chia a cukrovka | Diasvět - o cukrovce aktuálně

Chia semena podporují úbytek tělesné hmotnosti u cukrovky 2. typu

Výzkumní pracovníci v Kanadě porovnávali hmotnostní úbytek u dvou různých kalorických výživ: jedna obsahovala 30 g chia semen na den a další doplňovala denně 36 g ovesných otrub. Ta sloužila jako kontrolní skupina.

Následně přiřadili 58 účastníků ke každé z diet a nechali je konzultovat stravu s dietologem po dva týdny a poté každých šest týdnů po dobu šesti měsíců.

Po šesti měsících  účastníci ve skupině Chia semen vykazovali větší zlepšení hladin zánětlivého markeru s názvem C-reaktivního proteinu, tělesné hmotnosti i obvodu pasu, než účastníci na otrubách.

Účastníci přiřazení ke skupině s Chia semeny zhubli v průměru o 1,9 kg. Byť se jedná o skromné ​​množství váhy, ti ze skupiny na ovesných otrubách vykázali průměrné snížení tělesné hmotnosti o pouhých 0,3 kg.

Změna v obvodu pasu měla o něco větší význam – se snížením v průměru o 3,5 cm od u lidí s Chia semeny, ve srovnání s 1,1 cm v kontrolní skupině na otrubách.

Pokud jde o výsledky pro C-reaktivní protein, Chia semena měla za následek pokles hladiny o 1,1 mg/l, což je pozoruhodné.

Předchozí průzkumy také naznačily, že Chia semínka vykázala účinnost při snižování HbA1c.

Chia může vést k hubnutí díky zvyšování hladiny adiponectinu – proteinu zapojeného do odbourávání tuků. Účastníci, kteří měli v dietě Chia, měli nárůst o 6,5 jednotek adiponektinu.

Blahodárné účinky chia semen by také mohla pocházet přímo z jejich vysokého obsahu alfa-linolenové kyseliny (ALA). ALA je prekurzor omega-3, který tělo přemění do esenciálních mastných kyselin EPA a DHA, které se jinak nachází v rybím tuku.

Výzkumy naznačují, že vysoké hladiny ALA může pomoci snížit obsah tuku. U Chia semen bylo prokázáno zvýšení hladiny ALA až 138 procent nad referenční hodnotu po doplnění o 25 g denně po dobu sedmi týdnů.

Je také zřejmé, že vysoké hladiny omega-3 mastných kyselin obecně mohou vést k poklesu objemu tukové tkáně a chronickému zánětu, který oba hrají roli při obezitě a cukrovce 2. typu.

Zdroj: diabetes.co.uk

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.