Diety s vysokým obsahem cukru vedou k špatnému způsobu konzumace potravin

Z předchozích studií víme, že existuje vazba mezi vysokým příjmem cukru a vyšším rizikem časného nástupu neurodegenerativních onemocnění, jako je Alzheimerova choroba.

Tato nová studie, která se uskutečnila na univerzitě v Sussexu v Brightonu, zdůrazňuje, že změny v mozkových funkcích zprostředkované dietami s vysokým obsahem cukru v západním stylu mají měřitelný odrazový efekt na obvyklé stravovací chování.

Zdá se, že takové diety způsobují narušení specifických cest hladu a sytosti, které ovlivňují každodenní stravování. Tyto účinky jsou dále ovlivňovány vnějšími faktory, jako je přejídání, které je důsledkem špatného stravovacího prostředí.

Většina důkazů o mechanickém propojení mezi vysokým příjmem cukru a kognitivním postižením do značné míry pochází ze studií na zvířatech, ale tato recenze se zaměřila na výzkum u lidí a důsledků pro náš život.

Mnoho kognitivních procesů v hippocampu – kde se rozhoduje o zahájení a ukončení jídla – se podílí na kontrole chuti k jídlu. Paměť nebo schopnost vzpomenout si, co jsme nedávno jedli a přizpůsobili následné stravování, je jedním z nich.

Podle výzkumníků změny v hipokampu, včetně výkonu paměti, jsou často pozorované u obézních jedinců. Pak se mění klíčové aspekty kontroly chuti k jídlu jako impulzivita, což ztěžuje samoregulaci chuti k jídlu.

Zjištění rovněž zdůrazňují, že dlouhodobá nadměrná spotřeba cukru může narušit proces učení o preferencích, což povzbudí budoucí nerozumné stravování a rychle se stává začarovaným cyklem.

Vědci identifikovali tři hlavní mechanismy, které vysvětlují, jak nadbytek cukru může změnit funkci mozku: neuroflakce, účinky na tzv. Hematoencefalickou bariéru a nižší hladiny BDNF a neurotrofický faktor vytvářející nové neurony.

Vyšší příjem zpracovaných potravin, omega-6 tuků a cukru byly složky stravy silně spojené se zvýšeným rizikem nežádoucích změn funkce mozku a zhoršené paměti.

Naproti tomu bylo nedávno prokázáno, že diety s nízkým obsahem karbohydrátů poskytují větší sebeovládání nad sladkými chutěmi a nezdravým stravovacím chováním, přičemž vědci dále zdůrazňují důležitost omezení příjmu cukru ke zlepšení celkového zdraví.

Zdroj: diabetes.co.uk

Sdílet:

Také by se vám mohlo líbit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.