Fruktóza

Důležité informace o tomto přírodním cukruFruktóza je nízkomolekulární sacharid.

V čem se vyskytuje :

Fruktóza se vyskytuje především v ovoci a v medu.

Výhody konzumace potravin s fruktózou :

- dostává se rychle do krevního oběhu

- fruktóza nepodléhá trávení (neštěpí se)

- buňky, které přijímají cukr (glukózu) jen v přítomnosti inzulínu (na př. svalovina) přijímají fruktózu i bez přítomnosti inzulínu

- fruktóza (na rozdíl od glukózy) má poměrně nízký glykemický index

Nevýhody konzumace potravin s fruktózou :

- vyšší dávka fruktózy zvyšuje inzulínovou rezistenci ( ochotu buněk přijímat inzulín při stávajícím množství a kvalitě inzulínu)

- přítomnost fruktózy v krvi nestimuluje (nenutí) beta buňky slinivky břišní k sekreci ( k vylučování) inzulínu

- pokud je v jedné dávce jídla obsažena současně fruktóza a sacharidy, které se rozloží trávením na glukózu ( na př. škroby z brambor, z rýže nebo z mouky), pak vůči této glukóze je vyloučeno v důsledku přítomnosti fruktózy menší množství inzulínu a lze proto očekávat vyšší glykémii postprandiální ( po jídle )

Co je třeba mít při konzumaci fruktózy na zřeteli :

- fruktóza se podílí na celkové hodnotě naměřené glykémie, ale až poté, co se v játrech rozloží, tedy ne ihned po konzumaci fruktózy (ale asi po hodině, možná trochu dříve)

- glykémie je součet množství obsahu všech cukrů , které se v okamžiku měření v krvi nacházejí ( tedy i fruktózy )

ALE :

- Doporučené maximální množství fruktózy na den je 30 gramů . Pro příklad kolik je gramů fruktózy ve100gr ovoce :

Banán 23 Jablko 14

Meloun 10 Broskev 12

Hruška 16 rozinky 66

Tzv. „Dia potraviny „ :

-         neexistuje žádná skutečně diabetická potravina, to jest potravina, kterou by mohl diabetik jíst bez opatrnosti jen dle své chutě  ( jedině snad v oblasti zeleniny jako je na př. okurka či kedluben )

-         většina výrobců označuje jako dia potraviny pouze tu  skutečnost,že takto označená potravina neobsahuje sacharózu ( řepný cukr ), která je pro diabetiky nežádoucí především proto,že je vysoce kalorická , neobsahuje v sobě další důležité látky ( jako na př. rýže, brambory či  luštěniny, které v sobě obsahují ještě vitamíny, minerály a vlákniny)  a vyčerpává rychle povolenou denní dávku sacharidů diabetika. Takže označení Dia potravina je svým způsobem pro diabetika nebezpečná slovní hříčka. 

Pozn.

Autor článku se sám často potýká  s tím,že je na návštěvách  hoštěn dia potravinami, které jeho pozorní hostitelé specielně kvůli němu zakoupili a tito jsou pak  zklamáni,že tyto potraviny nejí  „plnou pusou „ .  Vysvětlit tuto situaci zdravému člověku bohužel nelze , protože nemůžete nikoho obtěžovat  sáhodlouhou přednáškou o diabetu, která  by nutně musela předcházet vysvětlení, proč kupa předložených dia výrobků nebyla  diabetikem s chutí zkonsumována.  Takže vysvětlit tuto – na první pohled -  „nezdvořilost“ nelze .

Dia potraviny  obsahují:

1)     Škroby  ( na př. oplatky, sušenky, suchary …  )

Zde nutno dávat pozor  na množství škrobů podobně jako když jíme na př. chleba nebo brambory

2)     Fruktózu  ( marmelády, chuťové náplně sušenek )

Zde nutno dávat pozor na množství fruktózy obsažené ve 100 gr potraviny a postupovat podle výše uvedených pravidel.

3)     Umělá sladidla sice  neovlivňují glykémii, ale některá z nich jsou významně kalorická, takže – z hlediska kalorií – může diabetik tímto způsobem přibrat na váze aniž tuší, kde se stala chyba.

Jedna odpověď k “Fruktóza”

  • Adéla napsal:

    dobrý den, chtěla jsem se zeptat zda je cukróza sladší než fruktóza , předem děkuji za odpověď

Odpovědět.