Fermentované potraviny pro zdravé zažívání a snížení zánětu

Akademici ze Stanfordské lékařské fakulty hodnotili 36 účastníků, kteří přijali 10týdenní jídelníček, který obsahoval převážně fermentované potraviny nebo potraviny s vysokým obsahem vlákniny.

Podle zjištění obě diety způsobily kontrastní dopady na imunitní systém a střevní mikrobiom.

Bylo zjištěno, že fermentovaná jídla zvyšují rozmanitost mikrobiomů, přičemž větší porce mají větší dopad. Jogurt, kimchi, kefír, zeleninové solanky a kombucha čaj jsou příklady fermentovaných potravin.

Hlavní výzkumník profesor Dr. Justin Sonnenburg řekl: „Je to ohromující zjištění.”

“Poskytuje jeden z prvních příkladů toho, jak může jednoduchá změna stravy reprodukovatelně přetvořit mikrobiotu v kohortě zdravých dospělých.”

Menší zánětlivost

Výsledky také ukázaly, že u těch, kteří dodržovali fermentovanou dietu, bylo přítomno menší množství stimulace ve čtyřech typech imunitních buněk.

Krevní testy od lidí ve skupině fermentovaných potravin navíc ukázaly snížení hladin 19 zánětlivých proteinů, které stojí za vznikem cukrovky typu 2 či revmatoidní artritidou. Například chronický stres je spojený právě s jedním z těchto proteinů zvaným interleukin.

Spoluřešitel profesor Dr. Christopher Gardner řekl: „Diety zaměřené na mikrobiotu mohou změnit imunitní stav a poskytnout slibnou cestu ke snížení zánětu u zdravých dospělých.”

“Toto zjištění bylo konzistentní u všech účastníků studie, kteří byli zařazeni do skupiny potravin s vyšším kvašením.”

Ve srovnání zjištění ukazují, že hladiny zánětlivých proteinů neklesly u těch, kteří implementovali plán jídla s vysokým obsahem vlákniny, a jejich mikrobiální rozmanitost se měnila jen velmi málo.

Celozrnné produkty, luštěniny, semena, ovoce a zelenina jsou příklady potravin s vysokým obsahem vlákniny.

Doktor Erica Sonnenburg řekl: „Očekávali jsme, že vysoký obsah vlákniny bude mít obecně prospěšnější účinek a zvýší rozmanitost mikrobioty.

“Data naznačují, že samotný zvýšený příjem vlákniny v krátkém časovém období nestačí ke zvýšení diverzity mikrobioty.”

Zdroj: diabetes.co.uk

Sdílet:

Také by se vám mohlo líbit

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..