Výhody a nevýhody sycené/perlivé vody

Přírodní perlivá voda vzniká, když se sopečné plyny rozpouštějí v přírodních vodních zdrojích, zatímco stlačený CO2 je do vody vstřikován za účelem vytvoření umělé perlivé vody.

Sycená voda často obsahuje minerály, jako je vápník nebo sodík. K tomu může dojít buď přirozeně u všech sycených vod, nebo mohou být minerály přidány uměle.

O zdravotních rizicích pití perlivé vody se vedou četné diskuse, ale jak si stojí ve srovnání s jinými perlivými nápoji? Podívejme se.

Zdravotní rizika

Pitná voda je životně důležitá pro přežití, přesto je sycení perlivou vodou spojeno s četnými zdravotními riziky.

Zdraví kostí

Někteří vědci se domnívají, že sycené nápoje, které obsahují fosfor, jako je soda, mohou způsobit snížení vápníku v kostech. Perlivá voda neobsahuje žádný fosfor, takže nepředstavuje žádné riziko pro zdraví kostí.

Místo toho byly některé sycené vody spojeny se zlepšením zdraví kostí, podle National Osteoporosis Foundation. Naznačují, že perlivá voda by neměla nahrazovat jiné nápoje bohaté na vápník, jako je mléko.

Zubní kaz

CO2 dodává vodě kyselé vlastnosti, o kterých je všeobecně známo, že ovlivňují a poškozují zubní sklovinu.

Výzkum z roku 2017 dospěl k závěru, že umělá perlivá voda způsobila erozi zubů. Rozsah eroze se zvýšil, když byla ve vodě přítomna vyšší hladina CO2. Ochucená perlivá voda může ještě více škodit zubnímu kazu díky přidání kyseliny citronové nebo cukrů.

Nicméně používání brčka při pití sycené vody může snížit kazivost skloviny, protože zabraňuje kontaktu mezi vodou a zuby.

Syndrom dráždivého tračníku (IBS)

U lidí trpících IBS může pití perlivé vody vyvolat a zesílit příznaky, proto se doporučuje, aby se vyhýbali jakýmkoli syceným nápojům.

Přibývání na váze

Existují různé názory a studie na to, zda pití perlivé vody způsobuje přibírání na váze.

Podle japonské studie způsobuje pití perlivé vody mladým dívkám pocit sytosti, ale tato studie byla malá a neporovnávala výsledky s účinky na muže.

Přestože perlivá voda neobsahuje žádné kalorie, přísady, jako jsou sladidla a cukry, mohou zvýšit množství sodíku a kalorií. Přesto nebylo zjištěno, že by perlivá voda způsobovala přibírání na váze.

Výzkum ukázal, že perlivá voda může způsobit zvýšení ghrelinu, který způsobuje hlad. Jednalo se však o studii na zvířatech, takže nelze ověřit, zda má stejné účinky na lidi.

Perlivá voda versus jiné nápoje

Díky čisté perlivé vodě obsahující pouze vodu a CO2 je považován za zdravější nápoj, protože neobsahuje žádné přísady jako cukr nebo sladidla a hydratuje tělo stejně jako neperlivá voda.

Ve srovnání s jinými nápoji byla voda nejzdravější možností, protože obsahovala minimálně 0 čajových lžiček cukru a 0 kalorií. Zatímco sportovní nápoj obsahoval lžičky 2 lžičky a 75 kalorií na přibližně 355 ml, cola obsahovala 10,25 lžičky cukru a 150 kalorií a pomerančová soda obsahovala 13 lžiček a 210 kalorií ve stejném množství.

Jaká jsou zdravotní rizika slazených nápojů?

Konzumace velkého množství slazených nápojů může způsobit různá zdravotní rizika včetně, ale nejen, cukrovky, srdečních chorob, onemocnění ledvin a dny.

Podle Centra pro kontrolu a prevenci nemocí jsou hlavním zdrojem cukru v americké stravě slazené nápoje. Uvádějí, že kolem 63 % mladých lidí pije slazený nápoj obsahující 143 kalorií denně.

Organizace uvedla, že lidé častěji pijí slazené nápoje, pokud kouří, trpí nedostatkem spánku, dostatečně necvičí, často jedí rychlé občerstvení nebo jen zřídka jedí ovoce.

Jaké zdravé příchutě lze přidat do perlivé vody?

Existuje mnoho způsobů, jak přidat zdravé příchutě do perlivé vody.

Můžete přidat 100% ovocnou šťávu (například granátové jablko), zeleninu (například okurku), ovoce (například citrón nebo jahody) nebo dokonce bylinky (například mátu). Přidání těchto zdravých chutí má také výhodu extra vitamínů a minerálů.

Souhrn

Celkově perlivá voda neohrožuje zdraví kostí, může však přispívat ke vzniku zubního kazu a vyvolat příznaky IBS.

Mělo by být dokončeno více studií o perlivé vodě a přírůstku hmotnosti, aby bylo možné identifikovat jakékoli účinky, ale bylo prokázáno, že řada dalších nápojů přispívá ke zdravotním rizikům.

Zdroj: diabetes.co.uk

Sdílet:

Také by se vám mohlo líbit

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..