Genetika a načasování večerních jídel souvisí s větším rizikem rozvoje cukrovky

Lidé s genetickou variantou melatoninového receptoru MTNR1B mají větší riziko rozvoje cukrovky 2. typu. Ukázalo se, že kombinace vysokých hladin hormonu melatoninu před spaním a jedení pozdě v noci narušuje hladinu cukru v krvi u lidí s genetickým rizikem k cukrovce.

Melatonin, který se obvykle uvolňuje v noci, hraje zásadní roli v cyklech spánku a bdění. Tento hormon spolu s tím, jak přesně je jídlo konzumováno před spaním, ovlivňuje kontrolu hladiny cukru v krvi. Tým z Massachusetts General Hospital, Brigham and Women’s Hospital a University of Murcia ve Španělsku se vydal prozkoumat souvislosti.

Studie zahrnovala 845 dospělých ze Španělska, přičemž účastníci drželi půst po dobu osmi hodin a poté v průběhu dvou dnů, přičemž konzumovali dřívější jídlo a poté další jídlo. Vědci se zabývali rozdíly mezi lidmi, kteří byli nebo nebyli nositeli genetické varianty receptoru melatoninu. Tým zjistil, že hladiny melatoninu byly po pozdní večeři více než třikrát vyšší. Bylo také zjištěno, že pozdější jídlo má za následek nižší hladinu inzulínu a vyšší hladinu cukru v krvi.

Ti s genetickou variantou měli po pozdějším jídle vyšší hladinu cukru v krvi ve srovnání s těmi bez varianty.

Vedoucí autorka profesorka Marta Garaulet z University of Murcia řekla: „Zjistili jsme, že pozdní jídlo narušilo kontrolu krevního cukru v celé skupině. Kromě toho byla tato narušená kontrola glukózy pozorována převážně u přenašečů genetických rizikových variant, kteří představují asi polovinu kohorty.“

Spoluautor Dr Frank A.J.L. Scheer dodal: „Výsledky naší studie mohou být důležité v úsilí o prevenci diabetu 2. typu. Naše zjištění jsou použitelná pro přibližně třetinu populace v industrializovaném světě, která konzumuje jídlo těsně před spaním, a také pro další populaci, která jedí v noci, včetně pracovníků na směny, nebo těch, kteří trpí pásmovým zpožděním nebo poruchami příjmu potravy v noci, a také pro ty, kteří rutinně používejte doplňky melatoninu blízko příjmu potravy.“

Autoři studie uvedli, že pro běžnou populaci by prospělo nejíst alespoň dvě hodiny před spaním.

Zdroj: diabetes.co.uk

Sdílet:

Také by se vám mohlo líbit

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..