Některá umělá sladidla mohou zvýšit riziko rakoviny až o 13 %,

Závěry francouzského výzkumu se týkají přibližně tří dalších případů všech typů rakoviny na 10 000 lidí v průměru za osm let.

Vědci zjistili, že nejrizikovější sladidla jsou aspartam a acesulfam-K. Oba jsou asi 200krát sladší než cukr a používají se nejčastěji pro nealkoholické nápoje, jako je dietní kola, nebo kola Zero, a pro potraviny, jako jsou jogurty a sýry.

Na omezení studie však poukázali nezávislí odborníci, kteří nejsou o výsledcích přesvědčeni a tvrdí, že studie „neprokazuje a ani nenaznačuje, že bychom se měli vrátit k cukru a obrátit se zády k umělým sladidlům“.

Dietoložka Emma Carder řekla: „Výzkum sladidel ukazuje, že je naprosto bezpečné je jíst nebo pít každý den jako součást zdravé stravy.“

Řekla také, že umělá sladidla jsou užitečnou alternativou pro lidi s cukrovkou, kteří si hlídají hladinu cukru v krvi, a dodala: „Stejně jako cukr poskytují sladidla sladkou chuť, ale odlišuje je to, že po konzumaci nezvyšují krevní tlak. hladiny cukru.“

Vědci z Francouzského národního institutu pro zdraví a lékařský výzkum a univerzity Sorbonne Paris Nord analyzovali stravu a zdravotní záznamy 102 865 dospělých Francouzů. Účastníci měli průměrný věk 42 let a 75 % z nich byly ženy.

Data byla shromažďována během osmi let a účastníci každých šest měsíců předkládali 24hodinový dietní záznam. Jejich příjem umělých sladidel byl do ledna 2021 porovnáván s jakoukoli diagnózou rakoviny.

Mezi zjištění patří:

  • 37 procent účastníků denně konzumovalo známá umělá sladidla
  • Do ledna 2021 byla rakovina diagnostikována 3 358 účastníkům v průměrném věku 59,5 let.
  • Z diagnóz rakoviny bylo 982 rakoviny prsu, 403 rakoviny prostaty a 2 032 rakoviny související s obezitou
  • Vyšší rizika byla spojena s rakovinou prsu (o 22 % vyšší riziko pro aspartam) a rakovinou související s obezitou
  • Účastníci, kteří konzumovali velké množství umělých sladidel, obvykle 79 mg denně, měli o 13 procent vyšší riziko rakoviny ve srovnání s těmi, kteří žádné nekonzumovali.

Vědci uvedli: „Naše zjištění nepodporují používání umělých sladidel jako bezpečných alternativ cukru v potravinách nebo nápojích a poskytují důležité a nové informace k řešení sporů o jejich potenciálních nepříznivých účincích na zdraví.“

„Zatímco tyto výsledky musí být replikovány v jiných rozsáhlých kohortách a základních mechanismech objasněných experimentálními studiemi, poskytují důležité a nové poznatky pro probíhající přehodnocování potravinářských přídatných sladidel Evropským úřadem pro bezpečnost potravin a dalšími zdravotnickými agenturami po celém světě. “

Dr Michael Jones, vedoucí vědecký pracovník v oblasti genetiky a epidemiologie na Institutu pro výzkum rakoviny (ICR), Londýn, řekl, že současná shoda „je, že neexistuje žádný jasný důkaz, že umělá sladidla způsobují rakovinu u lidí“, přestože toto téma je často zkoumáno. .

Dodal: „Spojení mezi umělými sladidly a rakovinou uvedenou v této studii neznamená kauzalitu – není to důkaz, že umělá sladidla způsobují rakovinu. Typy lidí, kteří používají umělá sladidla, se mohou v mnoha ohledech lišit od těch, kteří je nepoužívají, a tyto rozdíly mohou částečně nebo plně vysvětlovat souvislost.“

Profesor Tom Sanders z King’s College London řekl: „Je dobře známo, že ženy, které jsou obézní nebo mají tendenci přibírat na váze, častěji používají umělá sladidla, a to omezuje platnost závěrů této studie, protože je není možné to zcela kontrolovat ve statistické analýze.

Fiona Osgun, hlavní manažerka zdravotních informací ve společnosti Cancer Research UK, vysvětlila: „Tato rozsáhlá studie naznačila, že existuje souvislost mezi některými umělými sladidly a rakovinou, ale to neznamená, že ji způsobují nebo že se jim lidé musí vyhýbat.

Zatímco se vědci snažili zjistit, co lidé jedli, a vysvětlit další faktory, které by mohly ovlivnit riziko rakoviny, jedná se o jedinou studii, která se z velké části opírá o vlastní zprávy.

„Co celkově jíme a pijeme, je mnohem důležitější než jeden jediný prvek naší stravy – snažte se tedy jíst více ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků a omezte červené a zpracované maso a potraviny s vysokým obsahem tuku, cukru a soli.“

Zdroj: diabetes.co.uk

Sdílet:

Také by se vám mohlo líbit

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..